Suma d’aprenentatges i oportunitats amb MATH TUTORING

Fet un primer pilot de MATH TUTORING amb una participació de més de 500 alumnes de 6è de primària de 52 escoles d’arreu de Catalunya i a l’espera de les dades d’avaluació finals, l’experiència ens deixa alguns titulars estimulants: segons els familiars, un 93% dels participants han incrementat el seu gust per les matemàtiques i un 87% dels infants entén millor les matemàtiques gràcies al programa. 

Com valoren els centres educatius aquesta experiència? Com l’han viscut els infants que hi han participat? I les tutores i tutors que els han acompanyat? Al llarg dels gairebé cinc mesos d’implementació hem visitat diferents centres educatius per conèixer i documentar tot el procés. Aquest és el testimoni de l’Escola El Gegant del Rec de Salt,  l’Escola FEDAC de Lleida, l’Escola Edumar de Castelldefels, l’Escola Rafael Casanova de Sant Boi de Llobregat, l’Escola Baldiri i Reixach de Sant Feliu de Guíxols i l’Escola Prat de la Riba de Reus.

 

Una oportunitat per a l’alumnat i l’escola  

Les matemàtiques formen part del nostre dia a dia, hi convivim des que ens llevem fins que anem a dormir i, a vegades, fins i tot en somnis! Per això son una competència clau que fa que sigui necessari que tots els infants la puguin desenvolupar sense por i amb confiança. Però no és fàcil. Creences com ‘no soc prou llest o llesta per les matemàtiques’, ‘son difícils i no serveixen per a res’, ‘no son per a mi, jo soc de lletres’, també formen part del nostre dia a dia i molts infants també les acaben incorporant. Aquesta creença, sobre la seva capacitat (o no capacitat), acaba afectant la seva autoestima i la seva forma d’entomar les classes, contribuint a pitjors resultats acadèmics. I a molts d’ells, a més a més, això els acaba creant una il·lusió totalment falsa de les seves capacitats.

Aquest escenari, sumat als resultats de les últimes proves de competències bàsiques -tot i ser millors que les de l’any anterior, el nombre d’alumnes amb un nivell baix o mitjà baix en matemàtiques continua per sobre del 36%– fa que no puguem mirar cap a una altra banda. És més que evident: és necessari comptar amb iniciatives de compensació per millorar les oportunitats d’èxit educatiu dels infants. Una de les estratègies possibles és la d’impulsar suports extraescolars basats en evidències com MATH TUTORING que ha donat comptes dels seus bons resultats. Els centres educatius, que han contribuït a definir aquest nou model de suport educatiu en matemàtiques, en donen testimoni. 

En una de les entrevistes, vam parlar amb la Mireia Blanco, directora pedagògica de FEDAC Lleida i referent  del programa, qui ens va comentar: ‘Ens sentim molt afortunades de poder oferir aquestes oportunitats d’aprenentatge a aquells infants amb més dificultats en aquesta àrea, ja que és una manera d’oferir igualtat d’oportunitats’. Per la seva banda, l’Adrián Ibáñez, cap d’estudis de l’Escola Edumar de Castelldefels també feia notar la importància de formar-ne part: “Per a la nostra escola és important participar a MATH TUTORING perquè els recursos a l’escola pública sempre són limitats i és important recolzar-se en diferents institucions que ens puguin acompanyar en el procés d’aprenentatge dels nens i nenes i tot el que sigui sumar, és d’agrair”. 

MATH TUTORING dona suport de forma focalitzada a l’alumnat que més ho necessita. D’aquesta manera, no sols afavoreix l’equitat educativa, també contribueix a la consecució d’altres impactes, potser a més llarg termini i més indirectes, però altament valuosos: major èxit acadèmic, major adhesió escolar, etc. cooperant en prevenir factors de risc com l’abandonament escolar prematur.  I això, com ressaltava Joan Casamitjana, director de l’Escola Baldiri i Reixach: “dona oportunitats a famílies que, sovint, d’altra manera no hi podrien accedir i que amb el programa poden fer un salt endavant i arribar a assolir l’èxit educatiu amb la millora de l’aprenentatge de les matemàtiques. D’una altra manera des de la nostra escola no se’ls hi podria oferir. Al final repercuteix a tota l’escola i a tota la comunitat de Sant Feliu”.

Per la seva banda, des de Reus, David Roco, director de l’Escola Prat de la Riba, concloïa l’entrevista amb aquesta reflexió: “A l’escola el que ens ha suposat això és que els 6 infants que venen aquí, ara tinguin molta més motivació per les matemàtiques, estiguin molt més formats, siguin molt més competents i, al final, això és un benefici per l’escola i per a ells de manera individual”.

 

 

Més confiança i unes matemàtiques més fàcils i divertides

L’inici no va ser fàcil per a molts dels infants que hi han participat: nens i nenes que tenien dificultats en l’aprenentatge de les matemàtiques i que la seva actitud respecte a les mateixes no era massa positiva, havien de quedar-se un dia a la setmana, després de la jornada lectiva per a reforçar aquesta matèria. Però, a poc a poc, aquella percepció inicial d’angoixa i por va anar desapareixent i van començar a aparèixer els primers canvis. Com esmentava la Mireia Blanco: “El que hem observat en aquestes primeres sessions és la seguretat i la confiança que han manifestat els alumnes quan s’han d’enfrontar a problemes matemàtics. Aquest programa no només impacta en els resultats, en el rendiment, en la millora de les habilitats o capacitats matemàtiques, sinó que té un impacte molt fort i positiu en l’autoestima de l’alumne”. 

D’altra banda, Felipe Colom, director de l’Escola Rafael Casanova, ha ressaltat el fet que “MATH TUTORING ajuda i dona suport als infants perquè puguin veure per ells mateixos que son capaços de desenvolupar un problema o una tasca que abans ni s’ho plantejaven”. Una característica que també va comentar la Blanca Baró, tutora de 6è a l’Escola Prat de la Riba de Reus: “Els nens i nenes que participen a MATH TUTORING es mostren molt més participatius a classe. Ells mateixos es veuen molt més capaços d’aprendre i participar sense estar pendents de si s’equivoquen o no s’equivoquen, quan abans era una de les seves pors. Ara senten molta més seguretat, molta més confiança i estan molt més actius a l’hora d’aprendre matemàtiques”.

De fet, la por a equivocar-se era una de les més compartides entre tots els infants. Però, què passa si t’equivoques? No passa res. “Quan tu vas fomentant que no passa absolutament res, es deixen anar i aleshores tenen més seguretat a l’hora de contestar”, ens explicava la Marina Graell, tutora de MATH TUTORING a l’Escola FEDAC. I no sols a contestar, també s’atreveixen a preguntar més i a “compartir el que no entenen, s’atreveixen a provar noves vies per arribar al mateix resultat”, hi incidia la Ivette Penella, tutora de MATH TUTORING a l’Escola Edumar. A més a més, l’Alba Díez, tutora de MATH TUTORING a l’Escola Rafael Casanova, també destacava com havia augmentat “la rapidesa a l’hora de resoldre càlculs mentals o la qualitat de les reflexions quan fem els exercicis”.

L’impacte del programa s’ha notat i molts alumnes com el Suhay o l’Ainhoa de l’Escola Prat de la Riba ens ho han volgut explicar: “Ara que he fet MATH TUTORING les matemàtiques em semblen més divertides que abans”, “Quan vaig començar MATH TUTORING no m’agradaven gens les matemàtiques perquè em semblaven molt difícils, no les entenia molt i ara sí que les trobo més fàcils”. També l’Aya de l’Escola Baldiri i Reixach: “Quan vaig començar a MATH TUTORING no m’agradaven les matemàtiques. Ara m’agraden més perquè fem activitats divertides i per mi aprendre és més fàcil” i la Jannat de l’Escola El Gegant del Rec:  “M’agrada MATH TUTORING perquè allà aprens coses i t’ho expliquen més divertit”.

La metodologia que segueix el programa amb sessions de tutoria en petit grup i un contingut matemàtic de qualitat que cerca l’equilibri entre la motivació i la pràctica matemàtica han estat la clau per ajudar als infants que hi han participat. Les tutores i tutors del programa han convertit l’aprenentatge de les matemàtiques en una activitat divertida i motivadora que, com concloïa l’Alba Díez, tutora de MATH TUTORING: “fer un programa específicament de mates que combina el joc, la reflexió i no tant la mecànica de repetició que s’acostuma a fer, és bo per començar-los a obrir al món de les mates i ajudar-los a millorar sense que ells se n’adonin”. 

 

Voleu conèixer més al detall l’experiència a cada centre? No us perdeu les entrevistes senceres!