Què és
MATH TUTORING?
MATH TUTORING és un programa de suport educatiu en matemàtiques que té com a objectiu que tots els infants finalitzin l’educació primària havent adquirit les competències matemàtiques bàsiques.
Per aconseguir-ho, uneix dues propostes que s’han mostrat efectives per fer front a les dificultats d’aprenentatge: el treball mitjançant sessions de tutoria en petit grup i un enfocament didàctic motivador per als infants.
MATH TUTORING es dirigeix especialment a l’alumnat en situació de vulnerabilitat social i econòmica, perquè és aquell que presenta resultats acadèmics més baixos i té més dificultats per accedir a recursos de suport educatiu fora de l’escola.
MATH TUTORING
Per què és necessari?
Les matemàtiques són considerades una de les competències bàsiques o clau de l’educació, ja que permeten a les persones comprendre el seu entorn, desenvolupar-s’hi de manera autònoma i prendre decisions.
Però malgrat la seva innegable importància i utilitat, els darrers cursos hem viscut una davallada continuada dels resultats en matemàtiques en les proves de competències bàsiques, tant a 6è de primària com a 4t d’ESO. Avui dia, un 38% de l’alumnat finalitza l’educació primària amb un nivell baix o mitjà baix de matemàtiques, i aquesta xifra s’enfila fins al 50% en el cas de l’alumnat en situació de vulnerabilitat.
Com a societat no ens podem permetre que tants nens i nenes tinguin un nivell insuficient de competència matemàtica, perquè això condiciona tant la imatge que tenen d’ells mateixos i de les seves possibilitats d’aprendre (no serveixo per a les matemàtiques, són massa difícils per mi) com la seva trajectòria educativa, afavorint l’abandonament escolar prematur o provocant que evitin estudis relacionats amb l’àmbit científic-tecnològic que sovint estan més ben remunerats.
Per tant, és necessari activar mesures per revertir aquesta tendència i evitar que es cronifiqui, complementant la tasca de l’escola amb programes de suport educatiu que s’hagin demostrat efectius per reduir les desigualtats educatives.
En matemàtiques, calen programes dirigits de manera específica al treball de les competències bàsiques, amb capacitat d’adaptar-se a les diferents particularitats i amb una proposta engrescadora que retorni a l’infant la confiança en les seves capacitats.
El valor de les
matemàtiques
Les matemàtiques són una competència clau per a la continuïtat educativa i la vida
Suport educatiu efectiu
Les tutories extraescolars s'ha demostrat que són efectives per accelerar els aprenentatges, però molts infants no hi tenen accés.
Nivell baix en matemàtiques
1 de cada 3 infants té un nivell baix o mitjà baix en matemàtiques quan acaba la primària i el nombre augmenta cada curs.
MATH TUTORING
Principals
característiques
Augmentar el nivell competencial matemàtic de cada infant.
Alumnat de 6è de primària amb situacions de vulnerabilitat econòmica i dificultats en l’aprenentatge de les matemàtiques.
Tutors i tutores titulades i amb formació específica en el programa.
Espai: centre educatiu
Dosis: 1,5h setmanals, amb un total de 16 sessions (24h totals).
Ràtio: 1×3 (1 tutor o tutora per cada 3 alumnes)
Acompanyament de l’aprenentatge a través de la tutorització i una proposta de contingut matemàtic de qualitat que cerca l’equilibri entre la motivació i la pràctica matemàtica.
MATH TUTORING
La persona tutora
El tutor o tutora de MATH TUTORING és l’impulsor de l’aprenentatge dels infants,
exercint 3 funcions essencials:
Les persones aprenem millor quan ens sentim bé.
A les sessions MATH TUTORING es fomenta un ambient de confiança i seguretat, respectant els temps i la manera de ser de cadascú. Treballar en petit grup ens ajuda a crear vincles i la persona tutora esdevé un nou referent per a l’infant. A cada sessió compartim un repte que es resol amb les aportacions de tots els membres del grup. Dialogant i raonant de manera compartida potenciem relacions positives, fem fora la por i la vergonya i incrementem la motivació dels infants vers l’aprenentatge.
La percepció que té l’alumnat sobre la seva capacitat d’aprenentatge és clau per augmentar les seves competències.
Molts infants arriben al final de l’educació primària amb la sensació que “no són bons” en matemàtiques i que mai se’n sortiran. Probablement, ja fa cursos que arrosseguen dificultats i veuen difícil que això pugui canviar, fent-ho explícit en la seva actitud i comportament a l’aula. Mostrar a aquests infants la nostra confiança en les seves capacitats, posar en valor les seves aportacions i fer explícits els seus progressos de manera concreta, sincera i personalitzada és una de les funcions de la persona tutora amb alt impacte de transformació.
Cada infant s’apropa a l’aprenentatge partint dels seus coneixements previs i amb les seves pròpies estratègies i ritmes.
Les activitats de MATH TUTORING estan pensades per adaptar-se a infants amb diferents coneixements previs i ritmes. El tutor o tutora prepara i utilitza les estratègies d’adaptació més adequades segons les característiques del grup perquè cada infant pugui progressar sessió a sessió. A més, amb l’ús complementari de l’aplicació online autoadaptativa, cada infant reforça allò que més necessita i el tutor rep informació addicional per conèixer millor les dificultats i el progrés de cada participant, oferint atenció individual si ho necessita.
Què ha motivat a les persones tutores de MATH TUTORING a formar part del programa?
Quin és el rol del tutor en el procés d’aprenentatge?
MATH TUTORING
Com és una sessió?
Com és una sessió de MATH TUTORING?
Quines eines manipulatives i digitals s’utilitzen en les sessions de MATH TUTORING?
El tutor o tutora rep els infants i gaudeixen d’una estona informal de relació, compartint com els ha anat el dia. Aquest espai permet al tutor/a copsar estats d’ànims i adaptar l’activitat prevista si és necessari.
Comencem amb una activitat grupal que planteja reptes matemàtics a resoldre mitjançant els coneixements previs i on cada infant posa en joc les estratègies que té i n’adquireix de noves. L’acompanyament del tutor/a potencia el raonament, l’aprenentatge cooperatiu i la motivació dels infants utilitzant si s’escau diferents materials manipulatius, representació gràfica, etc.
Dediquem una estona a la pràctica individual d’exercicis matemàtics mitjançant una aplicació online. Els exercicis són diferents segons les necessitats de cada infant i es van adaptant automàticament al seu progrés, ajudant-los a consolidar aprenentatges i guanyar fluïdesa. El tutor/a acompanya al conjunt del grup o bé fa servir aquests minuts per donar suport individual si és necessari.
Finalitzem la sessió revisant tot el que hem après, fent-ne una valoració i encoratjant-nos a seguir practicant i aprenent fins el proper dia!
MATH TUTORING
Seguiment i avaluació
MATH TUTORING forma part del projecte “Suport Educatiu. Acompanyament per Accelerar Oportunitats” que té per finalitat que tots els infants i adolescents estiguin tan ben equipats com sigui possible per tenir trajectòries educatives d’èxit, siguin quines siguin les seves condicions de partida.
Per a fer-ho, el projecte “Suport Educatiu” impulsa tres programes de suport educatiu durant el curs 2022-2023, entre ells, MATH TUTORING, acompanyats d’una avaluació rigorosa mitjançant la recollida de dades quantitatives i qualitatives a l’inici, durant i a la seva finalització.
El procés de recerca té com a objectiu de comprovar l’efectivitat de MATH TUTORING i implementar-hi millores perquè pugui ser extensible arreu del territori dins una política pública de suport educatiu.