MATH TUTORING tanca el primer curs amb un impacte positiu entre l’alumnat participant

  • Els resultats de les últimes proves de competències bàsiques van ser contundents: 1 de cada 3 alumnes catalans acaba la primària amb un nivell baix o mitjà-baix en matemàtiques. Una davallada que pot aturar-se amb iniciatives de suport educatiu basades en evidències. 

 

  • Aquest curs, 52 centres educatius de Catalunya s’han sumat al programa MATH TUTORING impulsat per la Fundació Bofill. Un programa de tutories extraescolars en matemàtiques dirigit a l’alumnat de 6è de primària.

 

  • El programa pilot, que ha tingut gairebé 5 mesos de durada, serà avaluat per demostrar la importància que tenen els programes de suport educatiu i la seva capacitat de transformació i millora de l’equitat educativa.

 

52 escoles de Catalunya contribueixen a la definició d’un nou model de suport educatiu en matemàtiques impulsat per la Fundació Bofill

Aquest curs i, per primera vegada, la Fundació Bofill ha posat en marxa el programa MATH TUTORING adreçat a l’alumnat de 6è de primària. Una iniciativa que té per objectiu reduir les desigualtats educatives a través de la millora de l’aprenentatge de les matemàtiques i que ha comptat amb la implicació de 52 escoles.

La iniciativa ha arribat a més de 500 infants de forma gratuïta, proporcionant 24 hores de reforç addicional en matemàtiques, distribuïdes en 16 sessions. L’activitat s’ha dut a terme en horari extraescolar a la mateixa escola. 

Al llarg del mes de juny s’han celebrat diferents actes de cloenda, amb la intenció de trobar un espai de trobada i celebració d’aquesta primera edició. Durant aquests actes s’han dut a terme diferents activitats matemàtiques per mostrar a les famílies com s’ha desenvolupat el programa durant aquests mesos i els aprenentatges adquirits. També hi ha hagut lloc per al reconeixement de tots aquells alumnes participants i per l’agraïment a les famílies, a les escoles i als ajuntaments, per la seva col·laboració i confiança en la Fundació Bofill.

 

Quin impacte ha tingut MATH TUTORING en l’alumnat participant?

A Catalunya, 1 de cada 3 alumnes finalitza la primària amb un nivell baix o mitjà-baix en matemàtiques segons els resultats de les últimes proves de competències bàsiques. L’increment d’alumnat que no arriba a assolir les competències matemàtiques bàsiques és generalitzat, tot i que s’accentua en els casos de situació socioeconòmica desfavorida. MATH TUTORING neix en aquest context com un model de suport educatiu que vol ajudar a compensar i revertir la situació. 

El programa, va molt més enllà de reforçar l’aprenentatge de les matemàtiques: també busca trencar el sentiment o percepció negativa que molts alumnes desenvolupen. “Després d’anys pensant que les matemàtiques són feixugues per a molts infants i que no són prou intel·ligents, moltes vegades la percepció de la seva pròpia competència es troba una mica malmesa. El que fem és contribuir a recuperar aquesta autoestima, que creguin que ells mateixos se’n poden sortir i que pot ser que els acabi agradant una cosa que semblava que era impensable’”, comenta Agnès Pàmies, cap del programa MATH TUTORING.

L’actitud vers les matemàtiques és un dels primers canvis que s’ha pogut palpar entre l’alumnat participant, juntament amb la millora de l’autoconfiança i l’aprenentatge en entendre conceptes o processos matemàtics que no es tenien consolidats. Però, quines han estat les palanques que han afavorit aquests canvis?

1) Canvi d’actitud vers les matemàtiques: per molts alumnes les matemàtiques són percebudes com una matèria que genera por o respecte. I això pot acabar generant una baixa motivació i expectatives sobre les seves capacitats d’aprenentatge, afectant la seva trajectòria acadèmica. Les expectatives que té l’alumnat sobre les seves pròpies possibilitats són essencials per augmentar les seves competències. Per aquest motiu, la figura del tutor és clau, ja que esdevé un guia i impulsor de l’aprenentatge. El seu acompanyament va molt més enllà de l’execució d’activitats, és un procés que aborda aspectes més amplis i que, especialment, busca el benestar de l’alumne. 

2) Millora de l’autoconfiança: MATH TUTORING es du a terme en grups reduïts de 3 o 4 infants. El tutor o tutora que els acompanya s’encarrega de generar un espai de confiança i un ambient còmode, positiu i segur per afavorir l’aprenentatge i la confiança en un mateix

3) Entendre i consolidar continguts i processos matemàtics: La programació de MATH TUTORING està dissenyada per adaptar-se a les necessitats i evolució de l’alumnat, partint del seu nivell de coneixement previ. Les activitats en petit grup dinamitzades pel tutor/a fomenten la descoberta, la reflexió i el diàleg i volen erradicar la por a equivocar-se. A més, cada alumne practica uns minuts amb una aplicació online que adapta els exercicis al seu progrés i també genera informes de suport per al tutor/a. D’aquesta manera, l’alumnat millora la comprensió, la confiança i la fluïdesa en matemàtiques i ho fa al seu ritme. 

 

Després de gairebé cinc mesos d’implementació, MATH TUTORING arriba al seu primer final de curs mostrant les primeres evidències del potencial i la capacitat transformadora dels programes de suport educatiu. La línia de recerca que ha acompanyat el programa proporcionarà a través de l’evidència científica la informació necessària per, d’una banda, millorar el programa i la seva efectivitat i, per l’altra, contribuir a orientar les polítiques públiques cap a propostes que generin una transformació social. 

 

Ressò de la cloenda del programa als mitjans: