Nova iniciativa de suport escolar per ajudar a l’alumnat a millorar les competències matemàtiques

  • Les matemàtiques, a la cua dels últims resultats de competències bàsiques de primària. 1 de cada 3 alumnes catalans acaba la primària amb un nivell baix o mitjà-baix en matemàtiques.

 

  • Reforçar la tasca de l’escola és imprescindible: les mesures per contrarestar els efectes de la crisi de la COVID-19 no han estat suficients i les desigualtats corren risc de cronificar-se.

 

  • Aquest curs, 24 municipis de Catalunya duen a terme el nou programa MATH TUTORING, que té per objectiu reforçar l’aprenentatge de les matemàtiques i trencar la percepció negativa que en tenen els alumnes.

 

Aquest curs la Fundació Bofill implementa per primera vegada el programa MATH TUTORING. Una proposta que té per objectiu impulsar l’èxit educatiu a través de la millora de l’aprenentatge de les matemàtiques dels infants de 6è de primària en situació de vulnerabilitat. Inspirat en experiències de referència internacional de tutoria en petit grup (National Tutoring Programme, Americorps o Rescue Plan Funding), vol ser una iniciativa de suport educatiu replicable arreu per arribar a l’alumnat que més ho necessita.

Des d’aquest mes de gener MATH TUTORING s’implementa a 52 centres educatius de diferents poblacions de Catalunya i compta amb la participació de més de 500 alumnes. 

 

A Catalunya, 1 de cada 3 alumnes finalitza la primària amb un nivell baix o mitjà-baix en matemàtiques

Els resultats de les últimes proves de competències que el Departament d’Educació fa al final de l’etapa de primària mostren una caiguda general en matemàtiques, una tendència que es manté des de l’any 2019. La diferència respecte a l’any passat ha estat de 4,6 punts a primària i 5,5 punts a secundària.

Les dades proporcionades pel Consell Superior d’Avaluació mostren que 1 de cada 3 infants de Catalunya té un nivell baix o mitjà-baix en matemàtiques en acabar la primària. Les variables que afecten més els resultats són la repetició de curs (14,7 punts de diferència entre repetidors i no) i la complexitat del centre (10,8 punts de diferència entre centres d’alta i baixa complexitat).

Aquesta baixada no és puntual, sinó que el nombre d’alumnes que no assoleix el nivell mínim en matemàtiques no ha parat de créixer des de l’any 2019. Mentre que el 2018 un 10,9% de l’alumnat obtenia un nivell baix a les proves, aquesta xifra va augmentar al 13% el 2019, gairebé dos punts més el 2021 (14,8%) fins a situar-nos al 16,5% de l’avaluació 2022. 

L’increment d’alumnat que no arriba a assolir les competències matemàtiques bàsiques és generalitzat, però molt més accentuat en els casos de situació socioeconòmica desfavorida. Si no s’activen mesures per compensar i revertir la situació, aquests infants seguiran amb grans dificultats a l’ESO, afavorint la desafecció escolar, l’abandonament dels estudis i la incapacitat per fer front a situacions de la vida quotidiana en què certes habilitats matemàtiques són imprescindibles.

 

MATH TUTORING, un programa de suport educatiu en matemàtiques perquè cap infant es quedi enrere

Davant d’aquesta situació, el programa MATH TUTORING vol contribuir a què tot l’alumnat adquireixi un nivell de competència matemàtica que li asseguri un bon desenvolupament educatiu i social.

MATH TUTORING s’adreça a l’alumnat de 6è de primària i complementa i reforça la tasca de l’escola. Es du a terme en sessions setmanals d’una hora i mitja en horari extraescolar amb grups de 3 o 4 infants. Acompanyats per un tutor o tutora, les activitats posen èmfasi en el raonament i la descoberta i amb el suport de materials manipulatius i una eina digital l’alumnat rep l’atenció i el suport que necessita per avançar en el seu procés d’aprenentatge de les matemàtiques.

La implicació dels centres educatius és clau per aconseguir aquest repte, perquè detecten els infants a qui més pot beneficiar el programa i parlen amb les famílies per fer-ne possible la participació. Les escoles també juguen un gran paper en la valoració de MATH TUTORING, ja que en aquest primer curs s’inclou un procés de recerca en què s’avaluarà l’impacte del programa tant en els infants que hi han participat com en els seus companys, comparant-los amb els d’altres escoles on no s’ha dut a terme MATH TUTORING.

Com comenta Agnès Pàmies, cap del programa MATH TUTORING ‘Les matemàtiques són imprescindibles per moure’ns amb autonomia i esperit crític en el món que ens envolta, però la percepció que molts alumnes en tenen sovint és negativa perquè no hi troben sentit o han après mecanitzant. Per això, la proposta del programa també busca trencar amb aquests prejudicis, que els infants recuperin la confiança en les seves capacitats reconciliant-se amb les matemàtiques i amb ells mateixos.

 

En definitiva, MATH TUTORING s’impulsa com una iniciativa per evitar que els infants, especialment aquells en situació de vulnerabilitat, facin el pas a secundària sense haver adquirit les competències matemàtiques bàsiques necessàries per a l’èxit educatiu i per afrontar amb èxit els diferents reptes que els plantejarà la vida.

 

Ressò de l’inici del programa als mitjans: