A Catalunya, un de cada tres alumnes finalitza la primària amb un nivell baix o mitjà-baix en matemàtiques. Una xifra que passa a ser un de cada dos si parlem d’infants amb situacions socials i familiars complexes. Trencar amb la por a les matemàtiques, fer que siguin divertides i millorar el seu aprenentatge és un dels objectius d’aquesta nova activitat extraescolar gratuïta que ha aconseguit encisar l’alumnat amb dificultats curriculars i millorar també la seva autoestima. El secret: motivació, grups reduïts de tres persones i una metodologia adaptada a les necessitats de l’estudiant. “Abans no entenia les matemàtiques, ara sí” és una de les frases que més repeteixen els participants en el programa.
Ana Basanta
—Si tu tens un quart i un quart —pregunta la tutora de MATH TUTORING mentre escriu a la pissarra 1/4 i 1/4 —, què tens?
—Dos quarts —contesta una de les tres alumnes que hi ha a l’aula.
—I dos quarts és igual a un mig, com 5/10 = 1/2.
Som a l’escola Aloc de Pineda de Mar i avui toca fer fraccions a MATH TUTORING, un programa que proposa reforçar i consolidar coneixements matemàtics en petit grup, impulsat des de la Fundació Bofill per a l’alumnat de 6è de primària. Per explicar les fraccions, la Júlia Rodríguez, la tutora de MATH TUTORING, ha preparat uns quants exercicis, com, per exemple, pintar sis quadrícules cadascuna de les quals està formada per 12 caselles. “Hi ha moltes maneres de trobar la solució”, diu la Júlia. La primera graella és fàcil, s’ha de pintar la meitat (1/2). Després 1/3, 1/4, 2/3, 3/4 i, per acabar, una que costa d’entendre: 5/6. Han de fer 6 parts iguals amb dues caselles cadascuna i pintar-ne 5.
La Malak, la Victòria i la Laura van 1 hora i mitja a la setmana a MATH TUTORING després de les classes ordinàries, al mateix centre educatiu. Van començar el mes de gener i ara que el curs està a punt d’acabar reconeixen que estan molt contentes amb els resultats. “Abans em costaven molt les mates, no sabia res, i ara és més fàcil. Les fraccions no em sortien bé, ara em surten millor”, explica la Malak. Però hi ha un altre aspecte que és tan important com entendre els nombres: a la classe formal amb més alumnes, abans era més tímida i no preguntava si tenia algun dubte, i ara la situació és diferent. “Aixeco la mà i no tinc vergonya. Em sento bé. Que mai s’acabi MATH TUTORING!”, diu.
La Victòria està d’acord. Encara recorda les preocupacions amb les divisions de dues xifres: “No m’entraven al cap, però quan en vaig aprendre vaig quedar satisfeta. Ara m’agraden les matemàtiques; abans no m’agradaven gens.” La Victòria ha passat d’anar molt justa en el primer trimestre a treure un 7 i un 8 en els últims exàmens. La seva companya Laura afegeix que ara troba més sentit i utilitat a aquesta assignatura, ni que sigui per anar a comprar, i li encanta que el grup sigui de tres perquè es concentra millor. “M’agradaria continuar a MATH TUTORING, perquè a l’institut serà més difícil”, remarca la Laura.
El temari que es fa a MATH TUTORING és diferent del de sisè perquè, generalment, els infants que necessiten aquest reforç encara tenen dificultats per entendre alguns conceptes que van treballar cursos enrere, i això els dificulta avançar. “Es tracta de buscar l’arrel d’allò que no ha quedat clar”, ens explica la Júlia. Segons la seva experiència, el nombre reduït d’estudiants facilita que se sentin més còmodes i que aprofitin més les classes.
Una de les persones que més ha notat l’evolució positiva de la Malak, la Victòria i la Laura des de principi de curs és la seva tutora a l’escola Aloc, l’Eva Maria Calleja: “Hem notat una millora important. Han guanyat seguretat perquè estaven instal·lades en ‘no entenc res de les mates’, tenien un bloqueig emocional i aquest suport els ha ajudat a perdre la vergonya.”
Posa com a exemple la descomposició de nombres: “El fet de sumar 6 + 8, arribar primer fins a 10 i després afegir-hi el que falta no els era tan fàcil. Posar el 8 en dues parts són coses que s’assoleixen a una edat i, més tard, es donen per fetes perquè tothom les té més o menys assolides, i aquest alumnat que té més dificultats sembla que no tingui ocasió de tornar-ho a fer. Són temes que no són estrictament del currículum de sisè, però són conceptes bàsics d’altres cursos i necessiten més recursos o un reforç extern i gratuït, perquè les famílies no se’l poden permetre.” Precisament un dels objectius del programa és que l’alumnat en situació de més vulnerabilitat pugui accedir a aquesta tutoria extraescolar d’enriquiment matemàtic.
Les famílies són també les que més veuen el canvi de l’alumnat: “Les matemàtiques no eren un dels forts de la meva filla, però arran de venir aquí ha millorat i això s’ha vist reflectit en les notes.” Parla la Lídia González, mare de la Nayara, que estudia a l’escola municipal Salvador Llobet de Granollers. “No confiava en ella mateixa, aprovava molt justeta les matemàtiques, creia que no podia, i jo li deia ‘si els altres poden, tu també’, però la meva filla tenia l’autoestima per terra.”
Les divisions eren d’allò més complicades per a la Nayara, però el mètode, l’atenció en petit grup i el fet de veure que a poc a poc li anaven sortint les coses van ajudar-la a fer un gir en poc temps: “Fins i tot ella m’ho va dir. Em deia: ‘He millorat moltíssim, ara ho he entès.’ Jo crec que és impossible que una professora amb molts alumnes es pugui dedicar a tothom que necessita aquesta atenció. Jo he notat molts canvis en ella durant aquest curs.” La Lídia ho té clar: “Hi ha més alumnes que són tímides a l’hora de demanar ajuda i, moltes vegades, no poden expressar-se i no diuen res. Jo estic molt contenta, ha sigut molt satisfactori i ho recomano.”
La Nayara diu, ja a punt d’acabar el curs, que cada cop s’estan complicant més les matemàtiques, però que l’estan ajudant i va millor. El que més li agradava de MATH TUTORING eren les activitats i els jocs, que ho feien tot més fàcil. “Ara soc més participativa a classe i m’agraden molt més les mates. M’agraden molt les multiplicacions i les divisions, però d’una xifra. Les fraccions em costen.” La Nayara continua esforçant-se i ja no se sent tan incòmoda a les classes formals: “Quan em van dir que em triaven per a MATH TUTORING vaig plorar, i ara penso que va ser bo que m’ajudessin. Em sento més segura amb mi mateixa, em sento orgullosa i he après coses noves.”
La seva professora a l’escola Salvador Llobet, la Coral Acevedo, sí que la defineix com una alumna oberta, i creu que ara té un aprenentatge més consolidat, per exemple, en fraccions, percentatges i arrels quadrades. Destaca d’ella que li agraden més la música i la dansa, activitats en què se sent menys poruga, però també ha guanyat en motivació a l’hora de resoldre operacions matemàtiques perquè li ha anat molt bé poder repassar continguts com les multiplicacions: “És un espai per consolidar aprenentatges que tenen més encallats i que no han acabat d’assolir del tot”, assegura la Coral.
L’Alba Molins, tutora de MATH TUTORING, té experiència en educació no formal i de lleure com a integradora social i, per ser tutora de MATH TUTORING, ha passat per un procés de formació de la Fundació Bofill sobre didàctica de les matemàtiques i sobre com motivar l’alumnat en aquesta matèria. Fa servir un suport tecnològic amb propostes didàctiques que faciliten a l’alumnat desenvolupar habilitats matemàtiques fomentant la resolució de problemes de manera personalitzada i pràctica.
L’Alba va començar les sessions impartint matemàtiques amb continguts de quart. “La primera activitat eren les restes. A les sessions de formació ens deien que si l’alumne troba dificultats a sisè és que hi ha conceptes no consolidats d’abans.” Durant les 16 sessions d’aquest programa, el nivell es va apropant al de sisè. MATH TUTORING “busca trencar amb la idea que les matemàtiques són avorrides i que no es poden fer jugant. Hem intentat treballar-les de manera lúdica, amb el temps i la ràtio que tenim, per trencar amb aquest estigma.” La resposta unànime de l’alumnat és que s’ha divertit i ha avançat.
La directora d’aquesta escola municipal, la Maria José Cano, destaca que “MATH TUTORING és important perquè serveix per reforçar alumnes que tenen necessitats educatives i que a l’aula ordinària no poden tenir aquest suport tan individualitzat. Hi ha dos tutors amb tres o quatre alumnes cadascun, i això és un privilegi.” Cano remarca el rigor del programa i el fet que “els alumnes, fora de l’hora lectiva, es vulguin quedar a tenir un suport matemàtic contents i feliços. Això és imprescindible”.
Per a Cano, “és important no només en l’àmbit de l’aprenentatge sinó també en el de la seguretat emocional. Hi ha alumnes que tenen necessitats molt grans, no tenen una base i això provoca que tinguin dificultats any rere any. És bo que aprenguin conceptes de base, que coneguin els fonaments, perquè, si no, arrossegaran dificultats”.
El joc i la motivació
L’Anna Riera, estudiant del grau en Mestre d’Educació Primària, és tutora de MATH TUTORING de quatre grups d’infants a tres centres diferents. Comenta que l’alumnat no concebia les matemàtiques des del punt de vista del joc, els enigmes i els problemes. “Amb les activitats practicaven les operacions sense ser-ne conscients, per exemple buscant nombres que restessin o sumessin el mateix. En fer-ho en forma de repte se’ls feia més amè, practicaven més i així la millora és quasi segura.”
En Mamadou, l’Abubakary, l’Adama i la Tanbir formen part dels dos grups de sisè de l’Anna Riera. La tutora de sisè A de l’escola, la Cristina Rodríguez, posa èmfasi en quines noves actituds i aptituds ha percebut a classe durant els sis mesos d’aquesta extraescolar: “He vist una evolució en la manera en què s’enfronten a la matèria. Normalment, si no t’agrada alguna cosa o no hi tens facilitat, agafes com por, i ells han perdut aquesta reticència. Fins ara es bloquejaven a les classes, deien ‘no ho sé fer’, i han passat a tenir una actitud més positiva. Jo crec que se senten més capaços i han trencat amb el tabú que tenien amb la matèria.” Per a en Mamadou, un dels dies més interessants va ser quan, amb motiu del Dia Mundial de les Matemàtiques (14 de març), van fer una activitat al pati que consistia a buscar figures geomètriques, com un cercle que hi ha a la pista d’esports.
L’Adama tampoc no es creia que les matemàtiques poguessin ser entretingudes i tenia por de fallar a classe. En canvi, actualment fa divisions una mica més complicades i es pren el seu temps per trobar la solució. Això l’ha fet anar més tranquil·la i feliç a l’escola. Un cop va entendre la descomposició dels nombres, tot va aparèixer molt més clar, per això afirma que “MATH TUTORING és molt divertit i és una forma més fàcil d’aprendre mates”.
També la Tanbir anava a l’activitat amb ganes: “M’ho passava molt bé. Abans les matemàtiques eren una mica difícils per a mi, pensava que eren molt avorrides, i ara he après a fer divisions i multiplicacions de manera més fàcil.” A la Tanbir li agradaria continuar anant-hi per continuar aprenent, i és que creu que encara necessita aquest reforç.
Una de les mares d’aquesta escola, la Souad Lakhal, fa un balanç molt positiu del curs: “Estic orgullosa de la meva filla perquè ha estat aplicada, s’ha compromès i ha complert. A ella, això dels nombres li costa i ha avançat bastant. La veig més independent i més segura d’ella mateixa.” Es refereix a la Jihan, per a qui tan important com entendre les xifres era saber què deia l’enunciat del problema o què havia de fer. “La comprensió lectora és molt important i amb MATH TUTORING llegir es fa més amè”, remarca la mare.
Les frases que més repeteix l’alumnat que ha rebut aquest suport són “abans no m’agradaven les mates, ara sí”, “fer matemàtiques en petit grup és millor” i “ja no em fa vergonya aixecar la mà”. I és que, a mesura que les tasques anaven sent més difícils però les resolien, s’anaven traient les pors de sobre i anaven incrementant l’autoconfiança i els aprenentatges.
“Abans no m’agradaven les mates, ara sí”.
“Fer matemàtiques en petit grup és millor”.
“Ja no em fa vergonya aixecar la mà”.
Voleu conèixer més?